swastikamug / waagstuk is M / kauw stigma’s

Het volgende heeft Peer genoteerd:

We vertrekken na het eerste trollen gevecht in “noordelijke” richting. We vliegen laag om onder de radar te blijven. We stuiten op een (wat wij denken) bewaakte grenspost. Een met hout en hutten bebouwde heuvel. We besluiten verder te vliegen zonder confrontatie. We missen de info mbt Runen.

De volgende stop is een zelfde soort heuvel. Deze is echter onbewoond on onbemand. We verslaan een reuze kever en besluiten (na het zien van een overzichtskaart) om door te reizen.
Baxdoer neemt ons mee naar de hoofdstad in het centrum. Hij had al per “droom” gehoord dat wij zouden komen. Daka de Wijze vertelde hem in een droom dat de ” waterbrengers” zouden komen in de vorm van een verbond van volken dat tegen de chaos vecht.
Obash, de opperpriester van de trollenstad op Nicnaaw, bevestigt deze droom doordat er weer contact mogelijk is.
In de stad Markas: weer zo’n heuvel deze keer met twee ingangen.
We worden 3 verdiepingen onder de grond geleid, in een kamer gebracht. Priester Sollix, wijsgeer Kelraz en onze contactpersoon Bazdur.
Zij vertellen ons dat het rode pad bij de hobbits begint. Voordat we onze reis naar de hobbits voortzetten gaan we op zoek naar een sleutel die ons toegang verschaft tot bijzondere ruimtes in de bibliotheek van de hoofdstad Esima.
Dungeon/kerker: afgesloten door “slechte wezens”. Magie is in deze kerker grotendeels onmogelijk. We komen in een 8-hoekige ruimte waar 16 nissen zijn waar je in kunt staan. In elke nis is een afbeelding van een wapen.
Tot zover Peer.
We krijgen allemaal een wachtwoord waarmee we uit de kerker kunnen ontsnappen.

Er gebeurt iets waardoor we allemaal tot onszelf komen in een aparte kamer. Sommige met knop, sommige zonder. In de kamer staat een vijand die ons aanvalt, maar die zijn meestal geen partij voor ons hoewel we geen magie kunnen gebruiken. Iets verderop is een hek met een puzzel-slot dat we op moeten lossen. We vinden elkaar stukje bij beetje als ieder voor zich richting het midden van het gangenstelsel voortgaat. In sommige kamers bevindt zich een letter : K A U W S T I G M A S
Om naar de middelste omgang te komen moet je door een van de twee grotere kamers dicht bij het midden. Er is er een met slijm dat je harnas kan aantasten en er is er een met een hydra. De hydra wordt gedood en de andere helft van de groep gaat snel door de slijmkamer waarbij het harnas van Alean wordt aangetast. Even verderop vinden we een dode trol en een hek dat is aangetast door het zuurslijm. Als we later de sporen bekijken blijkt dat niet zo lang geleden iemand anders door de slijmkamer heeft gelopen en wellicht de trol gedood (of was die al langer dood?) en misschien het hek met slijm heeft bedekt en doorgegaan is naar de omgang in het midden van het stelsel. Daar is hij een geheime deur binnen gegaan. Hij heeft waarschijnlijk een achthoekige sleutel waarmee de deur open gaat.
Als het een deur is, het kan ook dat je ge-teleport wordt.

Kim heeft namelijk ook een dergelijke sleutel gevonden, maar dan driehoekig. Hij gebruikte die in een kamer met een driehoekig “slot” en verdween daarna in het niets. Verder vond Skol een diamante mace.
Wat ons nog niet duidelijk is, is wat de knoppen precies doen in de kamers waar we begonnen. Ik heb mijne niet ingedrukt, Mees ook niet, twee andere wel. Wat ons ook niet duidelijk is, is wat de letters betekenen.
Swastikmug?
Kauw stigmas?
Waagstuk is M?

De plaats van de letters in de kamer is wellicht belangrijk:
plafond: AG
Muur MSKTWI
vloer: ASU

Een losse gedachte: Kunnen we het slijm meenemen? Leuk om als bommen te gebruiken of om hekken en deuren door te slijmen.

De letters in de kamers