Isnurd vindt een slot en weet hem te openen. Een luik gaat open en er verschijnt een gang recht naar beneden met beugels als traptreden. We dalen af en vinden een horizontale gang. Na enkele meter is deze ingestort, maar we graven voorzichtig een opening en kunnen verder. We zien een gang naar beneden die geblokkeerd is en volgen de gang horizontaal tot we bij een geheime deur komen die van de andere kant geopend moet worden. Donderdag en Peer gaan terug om een andere ingang te zoeken. Ze openen een ander graf met Thomas erop en daar blijkt ook een tunnel achter te zitten.
Nadat ze een sleutel-puzzel in elkaar hebben gezet kunnen ze de deur waar wij voor staan openen.
Kim zoekt in zijn eentje verder en vindt een luikje met een eng doodshoofd waarvan hij totaal van slag raakt. Ik ook als ik dichterbij kom. Alleen de hobbit is sterk genoeg en neemt de skull mee, maar wordt daarna gemeden door de anderen waarna hij het doodshoofd wegdoet.
Peer vindt een derde deur achter een graf en als we de gang volgen komen we bij de onderkant van de geblokkeerde gang.
We komen in een ruimte die uit drie driehoeken bestaat en die we de piramide noemen hoewel het dus eigenlijk geen piramide is. Het is donker, maar na een tijdje verschijnt er een lichtstraal van boven met drie vormen die samen een piramide kunnen vormen. Ook zijn er teksten te zien op de wanden in verschillende talen. Na een minuut gaat het licht weer uit.
Dan na een tijdje weer aan. Kim manipuleert de vormpjes zodat ze een piramide vormen en voelt dat hij in de lichtstraal kan stappen. Het licht gaat weer uit en Kim is weg.
We lezen de volgende teksten:
Helder is zijn water
Eb is het einde
Zal de oase ook droogvallen?
Zijn we rood of zijn zij groen?
Mogen wij ooit weer zetelen on Santa Riveira?
Wanneer oh vreemdeling brengt u het water?
Wij zijn vervlochten met Hijau als Ying en Yang
Herfst is gekomen maar de bladeren vallen maar daarom is de herfst ver weg
Een deel van de schat is voor onze vrienden hier.
Hebzucht is uw ondergang.
Grafschennis wordt bestraft (zoiets)
De namen vormen een deel van de oplossing.
Ik heb geen tijd om de teksten te bestuderen want ik heb besloten om Kim te volgen. Nadat ik de vormen in elkaar weet te puzzelen en de lichtstraal in stap kom ik door een woestijn en uiteindelijk in een andere piramide met zand op de bodem. Ook Kim is daar. Er is een deur, maar daarachter is alleen zand. Bovenin de piramide is een slot dat we na enige tijd open weten te puzzelen. We vinden ringen in de wanden en als we die met touwen verbinden en flink trekken gaan uiteindelijk de wanden open en verschijnt er een magische tunnel loodrecht boven de piramide door meters zand. Daardoor klimmen we naar boven en komen uit in een woestijn. De zwaartekracht is nog steeds raar, dus we zijn nog op Merah.
Ondertussen onderzoeken de andere de laatste aanwijzingen en gaan de namen van de graven inventariseren. Het blijk dat alle letters van het alfabet voorkomen als eerste letter van een naam op een graf. Bijna alle letter 5 keer, de letters SCAHT 1 keer en GLRBP 2 keer.
Die laatste graven blijken nep te zijn en bling bling en aanwijzingen te bevatten.
1 smaragd (6000 gp waard) goud (1000 gp) robijn (3000 gp) parel (1000 gp) diamant (1000 gp)
De aanwijzingen zorgen ervoor dat ze een sleutel vinden die ze in elkaar kunnen puzzelen en een graf dat naar de schatkamer leidt.
De schatkamer bevat 4 schatkisten en een tombe. De kisten bevatten goud, zilver, robijnen en kiezelstenen. De tombe bevat een tekst: Degeen die hier ligt wacht op jullie.
De kisten worden naar boven gesjouwd en gedeeld met de Rascullu, iedereen wil de tombe gesloten laten. Iedereen, behalve Isnurd. Die stapt er stoer op af terwijl de rest er als hazen vandoor gaan. Heel stoer ziet het er niet uit, want Isnurd glijdt uit en komt met zijn bakkes op de deksel terecht waarbij hij een paar tanden verliest.
Maar hij laat zich niet uit het veld slaan en opent het deksel.
Er stapt een kerel uit met een great sword. Isnurd wil zich alsnog uit de voeten maken, maar de kerel zegt “Halt! Niet weggaan zonder dat ik mijn spullen kan geven”.
En voor de verbaasde Isnurd legt hij zijn laarzen, zwaard, riem, cape, handschoenen, hoofdband, ketting met amulet en vest en de kerel verdwijnt.
Isnurd geeft het zwaard aan de Rascullu en houdt de rest. Hij sluit zich bij de andere aan die al in de piramide kamer waren en een voor een stappen ze in de lichtstraal en komen in de piramide kamer 5 meter onder het zand die Kim en ik hebben weten te openen.
Comments are closed.