korte samenvatting van de situatie: we zitten in een groen groen groen groen trollenland. De schatkamer werd door trollen bewaakt maar is geïnfecteerd door andere wezens en werd daarom afgesloten. We zijn op zoek naar de sleutel van schatkamer in de hoofdstad die vooral verhalen, kennis zal bevatten. Kim was met zijn teleport amulet naar de “driehoek” kamer geteleporteerd. Die is niet driehoekig, maar het amulet dat toegang gaf wel. Daar blijken twee wormen (maggots) die op zich niet zoveel gevaar vormen. Als je ze echter, wat Kim uiteindelijk deed, doormidden snijdt, heb je er twee en daarna 4 etc. Als je ze, wat Kim ook deed, met vuur in aanraking brengt, veranderen ze in vuurwormen.
We kunnen een beetje communiceren met Kim als we bij de plek staan waar hij is weg geteleporteerd.
De rest van de groep is bezig met het verslaan van de Gorp (slijmerig zuur monster dat harnas en huid weg “zuren” ). De fire arrow van Isnurd doet hem ontploffen waardoor het slijm alle kanten op vliegt maar zonder nare gevolgen. Mac Milk vindt een diamanten boogpijl en ze vinden nog wat diamanten maar niet een sleutel of teleport amulet wat we hoopten.
Omdat de werking van de knoppen nog steeds onduidelijk is gaan we daar mee verder. We komen erachter dat we ze allemaal tegelijkertijd moeten indrukken, maar ook zal dat lukt lijkt er iets te missen; er gebeurt niets.
Uiteindelijk gaat peer teleporten naar de maggot kamer, hij moet dan wel gokken waar die ongeveer is om niet in de muur terecht te komen. Dat lukt, en hij verslaat de maggots door ze in één keer te doden. Kim vindt een amulet met een vierkant en een andere uitspring in de muur waar de driehoek amulet in past. Peer komt terug en ik gebruik mijn monocle om te zien wie er door de deur is gegaan met het achthoekige slot.
Dat blijkt een trol die volledig bewapend is en er uitziet alsof hij dit vaker doet.
Dan besluiten we naar Kim te teleporteren met zijn allen en door te gaan naar de tweede teleport plaats voor eendriehoekig amulet. Die blijkt echter gewoon terug te gaan naar de eerste kamer met een driehoekig “sleutelgat”.
Dan gaan we maar met zijn allen naar de kamer met het vierkante “sleutelgat” en teleporteren naar de kamer erachter.
Die kamer blijkt vol te zitten met talloze maggots! “Waar hebben we dat eerder gezien?” valt me opeens van bovenaf binnen. Op dat moment begint Jeroen van Merwijk het wilhelmus te spelen op zijn blokfluit en ben ik even afgeleid. Gelukkig neemt Peer het even van mij over:
We verslaan veel wurmen. Don vindt een amulet in de vorm van een plus. De vloer van deze kamer is warmer Soort broedkamer. We ontdekken voor het achthoekige sleutelgat dat we mind communication kunnen doen met de Trol achter de muur. Hij laat eerst Peer binnen, daarna Mac Milk Zij overtuigen de trol die Gnarl Throatgrabber heet, ervan dat de Elven in ons gezelschap geen kwade bedoelingen hebben. We mogen allemaal naar binnen in de middelste kamer. Gnarl is de sleutelbewaarder en nodigt ons uit om de vloer puzzel op te lossen. De letters blijken een clue: GUM SWASTIKA. De vloer bestaat uit veel swastika’s. Als we die ” uitgummen” ontstaat er een doolhof van de ene naar de andere kant van de kamer waar de twee sleutels die we gevonden hebben op passen. De vloer gaat open waar een kistje staat. Hierin zit ” de sleutel” met een swastika vorm als baard. Peer blijft bij Gnarl. De rest gaat naar de kamer waar geen sleutelgat in zat. Er staan vier schatkisten en vitrines met magische items waaronder een kroon van koning Irak 91:12. (Verder: steen, loden mace, schild, knots, leren sling, polsband, parel, great sword, crossbow, darts, ketting)
Ze laten de vitrine vooralsnog intact. De kisten hebben ingewikkelde sloten, maar we krijgen ze uiteindelijk allemaal open. We moeten kiezen voor één van de vier:
1: kist van hout, bevat oude muntjes.
2: kist van hout met goud, bevat goudstaven
3: kist van rood hout, bevat 500 robijnen
4: kist van groen hout, bevat 100 groene kiezels.
Welke zullen we kiezen?
Ondertussen praten Peer en Storm met Gnarl.
We begrijpen dat Solix en Bazdoer te vertrouwen zijn Kelraz kent hij niet.
We moeten oppassen voor nationalisten en iedereen die de status quo in gevaar ziet komen. Maar het belangrijkste: Gnarl wil als sleutelbewaarder met ons mee naar de hoofdstad.
We krijgen een drankje van Gnarl op uit de schatkamer te kunnen gaan.
De rest kan vertrekken door de knoppen tegelijkertijd in te drukken.
Hij kan zelf pas weg als we hem komen halen.
OLAG TEMPLETHROWER
Al tijden woedde er een strijd tussen de Elfen en de Trollen over betwist grondgebied op Merah, maar daar kwam abrupt een einde aan toen de koning van de elfen Gillendiël dodelijk werd getroffen door de schijnbaar simpele steen van Olag.
Een steen die hij nooit heeft zien aankomen.
De gevolgen waren er niet minder om.
De Elfen hadden zich voorbereid op een grote slag en leken klaar om de Trollen nu eindelijk te verslaan, om zo het door hun geclaimde bos te veroveren. Het elfen leger was ruim in overtal en ook het moraal was vele malen hoger. De Trollen waren uitgeput na jaren van strijd tegen een steeds groter wordend Elfenleger.
Maar nog voor de grote strijd echt begon, stortte Olag zich met een paar kompanen, op Skybulls gezeten, uit de hemel…
In de avondschemer waren ze ongezien naar de linies van de Elfen gevlogen, gebruik makend van de verraderlijke thermiek en de onberekenbare luchtgaten waar dit continent zo om bekend staat en plotseling kwamen ze als Kamikazes uit de hemel vallen.
Olag wachtte het langst met het gooien van zijn stenen, geconcentreerd mikkend op het juiste doel en meteen bij zijn eerste worp was het raak.
De slaap van Gillendiël spatte open en de koning stortte ter aarde. Er was geen geneeskrachtig kruid of toverspreuk die daar nog iets aan kon veranderen.
Bijna direct nadat de Elfen zagen dat hun leider was gedood, gaven zij zich over en vertrokken uit Merah, om er nooit weer terug te keren…
Tot zijn grote spijt was Olag uiteindelijk de enige Trol die deze heroïsche actie overleefde.
Zijn twee broers Gundur en Gdarh waren niet zo gelukkig, evenals Qunbula, Sarukh en Jabal.
Eigenlijk crashten ze allemaal tussen de Elfen, maar alleen Olag en Jabal stonden nog op en vochten zich vrij van de tot wanhoop gedreven puntoren.
De Elfen gingen er vandoor en de twee vrienden brulden hen nog na. Gevoed door bloeddorst en adrenaline, was deze overwinningsschreeuw tot in de verre omtrek te horen…
Maar terwijl Olag zijn wondersteen opraapte, zakte Jabal ineen.
Olag gooide nog snel een grote dosis helende drank in de keel van zijn vriend, maar het mocht niet meer baten.
Jabal stierf jammerlijk in zijn armen.
Niet veel later arriveerde de voorhoede van het trollenleger en weldra was het feest van de victorie in volle gang.
De volgende avond werden de vijf gevallen helden geëerd en te ruste gelegd in de grote grafheuvel waar nog altijd elke Bur een herdenkingsdienst wordt gehouden.
Olag werd vazal van de koning en won nog menig gevecht, maar overleed toch vrij onverwacht een aantal jaren later.
De omstandigheden rond zijn dood zijn altijd in nevelen gehuld gebleven en meerdere geruchten over zijn heengaan doen nog altijd de ronde.
Het meest waarschijnlijk is toch het verhaal dat hij door de Elfen is vergiftigd, als vergelding voor het doden van hun leider.
Olag is na zijn dood bijgezet in de ‘Grafheuvel van de Overwinning’.
Zijn belangrijkste persoonlijke bezittingen zijn tentoongesteld in het museum van zijn geboortestad Markaz.
Dit zijn die spullen:
The Rock
Deze steen wordt onzichtbaar (stealth) als hij gegooid wordt door de kleine, bijna onzichtbare kristalschilvers die erin zitten en het licht weerkaatsen zodat de steen opgaat in zijn omgeving.
Om deze steen te kunnen gooien heb je een kracht (STR) van minstens 21 nodig.
De schade van de steen is 3d6+6
Mace
Deze loden mace kan alleen door Trollen worden gehanteerd.
De mace slaat automatisch 2x in 1 beurt met een tussenpauze van 1 SR. Dit werkt ook als je gericht slaat op het einde van de beurt. Dan win je dus eigenlijk een segment, want de 2e slag valt in dezelfde ronde als de 1e.
Als je wordt geraakt door deze mace wordt je blootgesteld aan een eventuele loodvergiftiging (POT 19).
Als je de potentie van het gif weerstaat dan krijg je 1 punt schade op je totale aantal hit points. Deze schade kan je niet genezen. Alleen door rust. Per dag krijg je dan 1 levenspunt terug.
Als je de potentie van het gif niet weerstaat, dan heb je vanaf dat moment nog maar je POW min de potentie van gif (19) in dagen te leven. Als je power 19 of lager is, dan ben je direct dood.
Het gif zal door een magiër of een heelmeester uit je gedreven moeten worden.
De mace komt van Belri en heeft 25 AP.
De schade is 2d6+6
Kite shield
Dit schild beschermt tegen zonlicht en zet je altijd in een schaduw.
Het schild halveert ook opgelopen vuurschade – ook van magisch vuur, zoals fire arrow.
Je moet SIZE 20 of groter zijn om dit schild te kunnen hanteren.
Het schild heeft 30 AP, maar tegen aanvallen van Elfen 60 AP!
Comments are closed.