De huidige stad Tes

Het verloop van de geschiedenis van de stad Tes zoals sommige van ons die zagen tijdens de reis van verleden naar heden:
(Opvallend zijn uiteraard de getallen die opeens tussendoor verschenen)

Het jaar is 410 voor Eb. Stad ligt onder vuur. Decadentie.
4. stad wordt ingenomen, landbouw, vrouwen dood.
5. Feest, geplunderd, droger, droom spat uiteen.
3. Diepste schatkamer bewaakt door spirits en andere wezens. 10 jaar voor Eb laatste…
6. Gouden harnassen niet genoeg, vastklampend zand.

2. Laatste toren onder, jaren later trol, krachten verwekt.
7. Zand gaat door, 300 jaar, droger en droger, Lunar (of linar?) afgesloten.
1. Stil, alleen Raspulli, mens uitgestorven, trollen trekken zich terug in wortelstelsels.
8. Uitzondering van klein stuk land: hobbits, modder komt terug.
De tijd van waterbrengers is gekomen, het Eb tijdperk is ten einde.

de stad Tes onder het zand

We horen van Hans dat er zo’n 150 jaar geleden een hobbit ook door deze deur is gegaan: “Wel”. Hobbit was vrij snel terug: undeads, skeletons en zombieachtigen. Hans kan onze kracht voor 2000 hp tijdelijk verhogen. Bovendien, maar dat kost een powerpunt, kan hij er voor zorgen dat je op elk moment door hem teruggehaald kan worden. We nemen deze uitkomst allemaal, behalve Peer.

We gaan de deur door naar de huidige stad Tes onder het zand. Door magie kunnen we daar dan toch lopen alsof er geen zand is.
We gaan naar de kern van de evil defence of the city. We komen in de zelfde ruimte als eerst, maar nu is er niemand te bekennen en de deur staat open. Alles is in verval. Buiten is een zanderige mist. Stilte, alles is gelig, vaal, zandkleurig. Er lijkt een hoge spirit activiteit.
Het plein met de tempels: de zonnetempel is met de grond gelijk gemaakt (door trollen ontdekt Peer later).
De handelstempel (waar de meeste schatten zouden moeten liggen) is slechts beschadigd. De riviertempel is redelijk in tact. We gaan naar de vijver en de wortels van de waterlelies  liggen in een interessant patroon. Later gaan we ontdekken dat bij maanlicht de schaduwen van de wortels een bladkaart vormen, lijkend op de kaart van het rode blad, maar dit is dan het groene blad.
In verschillende ruimtes vinden we muurschilderingen die moeilijk te duiden zijn.
We gaan naar de handelstempel en lopen eerst door een galerij met zuilen en graven. Opvallend is dat veel namen van graven met een “E” beginnen. In een zuil vindt Alean een luikje met een slot. Als hij die weet te openen blijkt het een val: zomaar een characteristic eraf! (even vergeten welke). Bij een tweede luikje aarzel ik om hem te openen (stel dat mijn schoonheid zomaar naar beneden zou gaan…) maar doe het uiteindelijk toch, en kom met de schrik vrij: twee diamanten!
We gaan verder de handelstempel in en zien in het plafond bij een driesprong in een zeshoekige ruimte waar letters verschijnen en verdwijnen. We moeten er op een bepaalde manier naar te kijken om ze te kunnen lezen: Infrarood, etc. Dan verschijnen de letters EER, REE, en ERE.
Die letters komen voor in drie graven in de zuilen galerij! We gaan terug en gaan op die drie graven staan. Ze zakken een beetje en graf in het midden van de galerij gaat open! TSJFF!