Bezoek aan de griffin-broeder

In Blueclaw komen we een aantal dingen aan de weet terwijl we wachten op een aantal personen die zoals de drie koningen door de sterren naar de stad worden getrokken waar de drager van het zwaard is (ondergetekende).
Calrak vertelt in vertrouwen dat de dwergen van Dassom naar Nidik willen trekken om daar de orcs te verslaan via ondergrondse gangen. Calrak wil daar ook naar toe om aan dat gevecht mee te doen.
Andere weetjes: Griffons blijken sterker dan eerst, is dat genetisch (brews)? Dat het water wegtrekt is iets dat vaker gebeurt.. Blue face is de zoon van Nidik (een vrouw) die weer de dochter is van Zar. Coastal ruins was eerder Coastal Runes. Het was een haven maar toen de zee wegtrok, wat moesten ze toen? Luchtschepen bouwen natuurlijk. Ze wisten boten vliegend te maken door de adem van een slapend monster op te vangen. Tot “slapende honden wakker werden gemaakt” en het monster samen met de “dode” monsters de stad overnamen.

Plattegrond Blueclaw


De stad blueclaw heeft drie uitlopers die fragmenten bevatten van gedichten van Achterberg waarbij de gebouwen als brailletekens zijn ontworpen door architect Dats. Die was niet altijd blind en heeft het brailleschrift van Azoisch geleerd die het waarschijnlijk heeft uitgevonden. We vinden braille geschriften waarin onder ander wordt gewaarschuwd om niet te dicht naar de zon te vliegen.
De bijeenkomst bestaat uit onze party, Skar, Euclia (mijn geloof), Starnia (zonnegod en hunters) en vier sjamaans uit blueclaw.
Euclia wil Coastal Runes heroveren en herstellen en de Aelus tempel weer groot maken.
Starnia wil Peer master hunter maken en runelord.
De sjamaans willen de orcs in een keer flink aanvallen, zij achten het moment er geschikt voor. Dat ken met behulp van de velociraptors. Daartoe moeten we wel al ons geld inleveren op 1000 gp na.
Wij willen als we eerst onze griffon eieren bij de herder hebben afgeleverd naar de vulkanen waar we slarge tovenaars verwachten met brewpotten.
Calrak gaat nadat hij een getemde griffon heeft naar zijn neven en nichten in Dassom. De dwergen en mensen moeten samen de orcs bevechten vindt hij.
Isnurd gaat schaken met de sjamaan Pisal en ruilt een pion voor een loper. Hij had al een loper, dus of het zo’n goede ruil is, is te bezien. We leren dart een koning(in) gebruikt kan worden om naar andere planes te reizen. Met de koning ook naar shadow planes.
We leren meer over het eeuwen ouden bronzen zwaard dat ik in de ronde ruimte van het lijk heb gestolen. Het was van een humakt krijger “War bringer” die 400 jaar geleden de berg opging om door de poort te gaan en gevangen werd door de ronde ruimte.
Ik leer twee spreuken di in mijn zwaard zitten en wordt ook runelord met als vriend een zwaard dat command Sylph kan en dus de elementen in mijn zwaard kan sturen.

We vertrekken met een kar. We gaan langs Furcircle, een trappers-dorp, sompig en ruig. We horen vaag over een volk hoog in de bergen en slapen in een herberg in wat stro.
We kopen gif bij een trapper die het gebruikt om beren te vangen. Hij koopt het in Hornmilk of bij de velociraptors.
Daarna trekken we verder waarbij Skar ons leidt richting de herder die griffoneieren kan laten uitbroeden. Onderweg zien we wolven of zijn het weerwolven? Ze vallen ons gelukkig niet aan.
Dan ziet Isnurd slarges tegen een bergwand die met een verrekijker richting ons kijken! We lopen even quasi gewoon door en beginnen een aanval waarbij Kim en ik onzichtbaar richting de slarges beginnen te lopen en te klimmen. Dat blijk weinig zinvol want de rest blijkt te kunnen vliegen enn zijn er daardoor veel en veel eerder.
Vier Slarges worden afgemaakt door met name Donderdag en Isnurd en de vijfde wordt levend gevangen. Wel heeft er een op een hoornfluit kunnen blazen. Als kim en Peer voor de vijfde slarge een good cop, bad cop toneelstukje aan het opvoeren zijn spuugt de slarge een fire breath over ze uit. Gelukkig kan hun harnas het meeste opvangen en komen ze met de schrik vrij. De slarge geeft voorlopig geen krimp en wordt meegenomen. Om te kunnen vliegen heeft Peer het vliegende paard laten komen en nu bekijkt hij de zadeltas op een boodschap van Willem. Die schrijft dat hij boodschappen heeft gedaan in Tal. en al het geld is op. Als we het nodig hebben moeten we maar een seintje geven. Wat heeft hij gekocht? Vliegende paarden?
Verder is Europ onder controle net alls Amal. Er is een nieuwe koning en Lars is onstervelijk. Ze gaann naar de Warplane of eerst naar Resbi. Beffers kunnen monsters laten groeien, maar ze leven nog niet zo lang.

Verder trekken we enn moeten door een smalle kloof waar de Slarge niet door mag. Dan is er een plateau met een grote tipi en veel honden. Daartussen staat Koira Sabaka de herder! Hij wil de eieren laten uitbroeden, dat duurt 4 weken. Daarna kunnen we met de griffons gaan trainen. We denken de tijd te gebruiken om ons bij de vulkanen te laten droppen en daar informatie over eventuele brewpotten te verzamelen. Het is Storm seison, Harmony week, clay day.