Aanwezig: Kim, Alean, Yves, Senso (gespeeld door Lot) & Storm
In de herberg hoorden we het plan terwijl er eten en drinken op tafel gebracht werd. Het plan was om ons bij het krieken van de dag in grafkisten naar een crypte te smokkelen en ’s avonds vanaf daar naar de boten voorbij de brug. ’s Nachts wordt ik wakker en voel dat ik wordt opgepakt maar kan me niet bewegen! We zijn vergiftigd! We worden inderdaad naar de Crypte vervoerd en daar komen we langzaam weer bij. We komen weer bij en al onze spullen behalve wat wapens blijken weg. Op een tafel staat brood en water. Achterin de ruimte is een luik meteen ingewikkeld slot dat we na enig gepuzzel open weten te krijgen. Daarachter een gang met meerdere luiken waarvan er twee van marmer. Ook daar puzzelachtige sloten waarbij we eerst de tweede weten open te krijgen. Meteen komt er een ghost uit die Alean aanvalt en raakt, maar daar komt Kim met zijn Kantana ghost slayer en in een heroïsch gevecht wordt de ghost verslagen, maar met een klinken er afschuwelijke kreten uit de ruimte en vanaf dan zie ik het niet meer zitten. De andere gaan wel de kamer in en vechten met Ghouls en weten ze zelfs te verslaan, hoewel Senso een flinke wond aan zijn arm krijgt, maar waar is het goed voor? In de kamer bevindt zich afgezien van de beelden in de hoeken waar de geesten uit kwamen nog een luik en een grafplaat met daarop een tekst over Koninf Darno II uit Jeruti die 150 jaar geleden geleeft heeft. Het luik krijgen we open en we zien een lijk in de grafruimte liggen. Daar vinden we een staf (Ljt03s), Cape (Ljt01c fire resistent) en diamanten broche (Ljt03s voor sjamanen). Ik neem de Cape onder mijn hoede, de broche gaat naar Kim en Yves neemt de staf.
Achter het andere luik is een kamer van 150x150cm met in het midden een pilaar met een kistje erop en een luik aan de andere kant. De vloer lijkt te kunnen bewegen. Ook hier is het een gepuzzel om het slot open te krijgen, maar het lukt en op het lijk ligt een boek dat ik onder mijn hoede neem. Ook heeft hij een ketting om zijn hals met een sleutel eraan. We gaan uit de kamer en vanaf de gang doet Alean de sleutel in het slot. Hij draait naar links, maar dat blijkt een verkeerde keuze want de vloer knalt als een gek omhoog en sleurt de arm van Alean mee! Terug in de grote ruimte bekijken we het boek (Ljt04b) en op pagina 1 staat een vraagteken. Dan volgen nog 20 pagina’s waar we, blijkt later, een vraag op kunnen stellen die na 24 uur beantwoord wordt. Later komen de smokkelaars terug om ons langs de brug te smokkelen. We krijgen daar weer onze spullen terug behalve het goud, dat blijkt te zijn verdwenen. Kim doet regrow limb op Alean’s arm, maar dat gaat nog wel even duren voor hij zijn arm terug heeft. We krijgen van Karel een voorstel: Wij worden naar Caori gebracht op een schip door kapitein Ramon als wij een hutkoffer brengen in Caoeri waar we moeten zoeken naar het hoofd van de touwslagers, iemand bekend als Cordova met een tatoo van een dolk in een fles op zijn linkerschouder.
De reis op het schip verloopt goed en in Caori gaan Kim en Storm met Ramon aan land om Cordova te zoeken. We vinden de herberg “de strop” en uiteindelijk komt ook Cordova daar met ons praten. We leggen uit dat we de hutkoffer voor hem hebben, en die gaan we dan ook voor hem halen. Terug in de kamer is die leeg en er gebeurt niets. Het blijkt dat er in die kamer een doorgang naar beneden is aen daar vinden we Cordovan weer. Via een onderdoorgang komen we in een mooi stenen landhuis. De kist blijkt scrolls en boeken te bevatten en een zak geld die wij krijgen (Kim).
We praten lang met Cordova en komen veel te weten:
Details over de capes, staf en broche.
Dat Cor aanhanger is van Banspilatio.
Dat er grote troepen legers van Vlok (de keizer) naar de “bron”, de oase in de woestijn, trekken om ons op te wachten.
Dat Peer 2 weken geleden door de stad is vervoerd en vertrokken richting Belèm.
Dat Cor een studie doet naar het ontbreken van Herfst in het universum.
Dat in Belèm een weg naar de bovenwereld is.
Dat we bij de bron doorgangen zijn naar de zijplanes: Gom en Linar.
Dat we, als we willen voorkomen dat Enki de helm in handen krijgt, we de laatste glasblazer van de Purper oerdwergen moeten doden zodat de beker niet terug omgevormd kan worden naar een helm.
Over de gifwoorden: er zijn bijeenkomsten, meer een soort colleges, en de volgende is op Linar.
De uil is de officiële naam van de oerkracht die op deze plane thuishoort.
Er is een korte weg naar de bron: Een zij rivier die uiteindelijk van lava wordt. Hij zal verzanden, maar daar zijn wellicht reuze slangen, goede en slechte, en de goede kan je bereiden. Cor heeft daar 3 teugels voor die we mee mogen nemen.
Enki zit op Linas, wellicht kunnen wij de dear van binnenuit open maken. Dan moeten wij naar Via Amal naar linas. (van de zee Ormar naar meer van stuw) Als wij de deur open zetten kan Banspulatio de strijd met zijn broer aangaan.
De road to Santeribera ligt op Linar. (Linar is zonnedauw) en het einde daarvan in het centrum van Linar. Kunnen we van Linar naar Belri en dan naar Linas? Onder de boom vinden we vast wat antwoorden.
De poorten bij de oase zijn zandstormen. Neutraal gaat naar Gom, gekleurd gaat naar Linar.
Morgen gaan we op de boot en dan volgt er ongetwijfeld meer actie!
Bovendien hebben we allemaal een woord gekregen dat we niet mogen vergeten, maar ook niet doorvertellen. Verrek! wat was mijn woord ook weer? Ik had het toch ergens opgeschreven….